Je kijkt in de fruitmand en ziet dat de bananen pikzwart zijn geworden: ​teleurstelling alom. ​Het lot van zulk fruit is direct bezegeld en verdwijn​meteen in de vuilnisbak. Want wat kun je nu met pap in een schilletje?

Suikervrij bananenbrood bakken natuurlijk! En als we toch gezond bezig zijn, laten we dat stukje boter ook maar meteen achterwege. Met dit recept zet je binnen een dik uur een oergezond tussendoortje op de koffie- of lunchtafel. 

​Bewust bezig

We gaan steeds bewuster met onze voeding om, gelukkig maar. Mede hierdoor is suikervrij de laatste tijd helemaal booming. Maar als je op zoek gaat naar suikervrije recepten, zit er vaak een addertje onder het gras. Suiker maakt in veel gevallen plaats voor liters honing of ahornsiroop. Natuurlijk zijn dat heerlijke natuurproducten, maar vergeet niet dat honing gewoon suiker in een bedrieglijk jasje is. En ahornsiroop? Daarvoor geldt precies hetzelfde. 

Bananenbrood1

​Suikerarm of suikervrij?

Als je écht suikerarm wilt eten, ben je zo spaarzaam mogelijk met dit soort producten. Niemand zal ontkennen dat in een lekker stukje bananenbrood gewoon wat suiker hoort. Daarom haal je die benodigde zoetigheden gewoon uit de overrijpe bananen die je fruitmand ontsieren. Dit fruit is namelijk een fructosefabriekje in een schilletje, verpakt met vezels en mineralen. Daar heb je dus helemaal geen honing, ahornsiroop of kristalsuiker bij nodig! Benieuwd naar meer recepten voor bananenbrood? Probeer dan onze gezonde Bananenbrood met havermout en Bananenbrood met amandelmeel (Glutenvrij)

​Snack | 6 - 8 Personen

​Ingrediënten

  • 6 (Voor minder doen we het niet!) gepelde, en in dikke plakken gesneden, overrijpe bananen
  • 60 ml plantaardige olie (Bijvoorbeeld rijstolie: lekker gezond en vol goede vetzuren!)
  • 2 eieren
  • Eén eetlepel vanille-extract
  • 260 gram bloem
  • 2 theeplepels bakpoeder
  • Een halve theelepel zout
Bananenbrood

TIP: Overrijpe bananen verzamel je in de vriezer tot je er voldoende hebt om deze cake mee te bakken. Wel voor het vriezen even in stukjes snijden en ruim van te voren ontdooien voordat je gaat bakken.
Deze bananen stukjes zijn direct uit de vriezer ook de ideale basis voor een smoothie. 

Bananenbrood of bananencake zonder suiker?

Wat is eigenlijk het verschil tussen cake en brood? Een veelgehoorde vraag met een vrij eenvoudig antwoord. In de regel bevat brood géén suiker en zul je er nooit boter en ei in terugvinden. In cake zit daarentegen weer geen water, maar wel een flink stuk boter. Rest ons nog steeds de vraag: is dit bananencake of -brood? Het korte antwoord: Dat mag je helemaal zelf weten! Het is geen cake omdat de boter ontbreekt en het is geen brood omdat er ei in zit. Het ligt er dus maar net aan wanneer je dit bananenbrood of deze bananencake zonder suiker serveert. Noem het cake tijdens de koffie en brood tijdens de lunch. Of andersom, doe eens gek.

​Aan de slag!

Allereerst verwarm je de oven voor tot 200 °Celsius. Snijd, terwijl de oven warm wordt, de zes bananen in flinke dikke plakken. Als de oven op temperatuur is, leg je het bakpapier op een ovenrooster. Verspreid hierop gelijkmatig de plakjes banaan. Laat ze 15 tot 20 minuten garen in de oven, maar hou ze wel in de gaten! Zodra de plakken beginnen te karameliseren, zijn ze klaar.

Laat de schijfjes even goed afkoelen en zet ondertussen de oven op een graadje of 160. Stamp
de bananen vervolgens fijn met een vork of kleine aardappelstamper. Pak het cakeblik en vet dit in met rijstolie. Doe dit bijvoorbeeld met een stukje keukenpapier. Hierna kan het geen kwaad om je vorm extra te bekleden met strook bakpapier. 


Meng in een beslagkom of keukenmachine de olie; de eieren; het vanille-extract en de bananen. Gebruik álles wat de schijfjes op het bakpapier hebben achtergelaten, dus ook eventuele olierestjes en het sap! Gebruik een garde om het goedje tot één geheel te roeren. Vervolgens 
voeg je de ​bloem, het bakpoeder en het zout toe.

TIP: Gebruik voor de laatste stap een zeef, dan voorkom je klonten.

Meng en mix de massa tot een mooi beslag en giet het in het ingevette 
cakeblik. Schuif het blik in het midden van de oven en laat het brood ongeveer een uur bakken.


Geniet intussen van de zoete geur die langzaam maar zeker je keuken en je huiskamer vult. Prik na een uurtje met een satéprikker in het brood. Komt deze er helemaal schoon uit? Dan is het bananenbrood gaar. Laat het eerst 10 minuten afkoelen in het cakeblik en haal daarna het brood uit de cakevorm om verder af te koelen, voordat je het in plakjes snijdt. Eet smakelijk ​én gezond met dit suikervrije bananenbrood!

TIP: 
Om jezelf en je gasten extra te verwennen kun je sultanarozijnen door het beslag mengen. Of druk wat walnoten (of iets anders lekkers van de notenkraam)​ in de bovenkant van het brood voordat je het cakeblik in de oven stopt.

Bananenbrood