Happy breakfast | gezonde bananenpannenkoekjes [makkelijk recept]

Als jij op zoek bent naar een lekkere en tóch gezonde snack zonder toegevoegde suikers, dan moet je zeker weten verder lezen. Je vindt hier niet alleen een heel erg lekker recept voor bananenpannenkoekjes, maar je kunt ook nog lezen hoe je ze extra gezond of extra bijzonder maakt. Met extra vezels of wat extra pit? Lees mee! 

bananenpannenkoekjes

Simpeler kan niet!

De pannenkoek heeft niet zo'n beste reputatie en toch kun je je kont niet keren of je komt wel een stampvol pannenkoekenrestaurant tegen. Bordjes vol met koolhydraten uit de tarwe en dan ook nog met een hele lading poedersuiker en stroop. Lekker, maar niet echt gezond. 

Gelukkig kun je ook pannenkoeken eten zonder schuldgevoel. Zoals onderstaande. Super simpel. Veel gezonder. Perfect ontbijtje ook! Het beste? Zo klaar en heel weinig ingrediënten. 

Bananenpannenkoeken met ei

Bijgerecht | 10 stuks

Ingrediënten:
  • 2 rijpe bananen
  • 4 eieren
  • 2 tl bakpoeder
  • scheut rijstolie
  • kaneelpoeder
Garnering:
  • plakjes banaan
  • blauwe bessen (of frambozen)
bananenpannenkoekjes

Aan de slag!

Pak een grote beslagkom en prak hierin de bananen. Voor het beste resultaat snij je elke banaan in drie grove stukken en gebruik je een vork om de bananen mee te pletten. Breek de eieren op de rand van de kom en roer ze door de bananenpap, zodat er een mooi beslag ontstaat. Doe het bakpoeder erbij en blijf roeren, zodat het bananenbeslag luchtig wordt. Dit zorgt voor lekkerdere en vollere pannenkoekjes.

TIP: Heb je een keukenmachine? Meng dan de bananen en de eieren hierin. De snelle omwentelingen van de keukenmachine zorgen dat er veel luchtbelletjes gevangen raken in het beslag. En zoals we net al schreven, maakt dat je pannenkoeken extra luchtig en dus extra lekker!

Pak een koekenpan met een goede anti-aanbaklaag. Dat is belangrijk, omdat er in de bananen veel natuurlijke suikers zitten. Deze suikers kunnen gaan karameliseren en aan je pan past blijven plakken met alle gevolgen van dien. Schenk een flinke scheut rijstolie in de koekenpan en breng op temperatuur. Doe een beetje beslag in de pan en bak één kant van het pannenkoekje gaar. Draai ‘m om en bak de andere kant. Blijven je pannenkoeken tóch plakken of branden ze tóch aan? Dan heb je ze waarschijnlijk net iets te dik gemaakt. Probeer de pannenkoeken aan de dunnen kant te houden om aanbranden te voorkomen. Oefening baart kunst. Daarom kan het geen kwaad om de pannenkoeken één voor één te bakken tot je het trucje volledig onder de knie hebt. Bewaar de bananenpannenkoeken die al gaar zijn in een schaal met deksel.

Garneer deze lekkernij met wat kaneelpoeder en stukjes banaan voordat je ze uitserveert. Je kunt er natuurlijk ook stroop of poedersuiker op doen, maar de bananen zijn als het goed is al zoet genoeg van zichzelf. Bovendien, zonder stroop of suiker blijven deze pannenkoekjes lekker gezond!

Hartige bananenpannenkoeken uit Indonesië

Als jij op zoek bent naar een lekker Indisch hapje naast je rijsttafel of gewoon zó, als lekkere snack. Dan moet je het volgende trucje eens uitproberen. Doe bij het beslag wat sambal badjak; een eetlepel of twee. De combinatie van zoet en pittig is beproefd in de oosterse keuken en geeft je een perfecte snack op een warme zomerse middag. Bovendien erg lekker als bijgerecht bij elk Aziatische recept dat je op onze site kunt vinden.

Gezonde bananenpannenkoeken met havermout

Vezels zijn onmisbaar in een gezond dieet. Toch kan het soms een hele klus zijn om voldoende vezels binnen te krijgen. Als je vandaag eens deze extra gezonde bananenpannenkoeken met havermout probeert, dan zit je qua vezels sowieso goed.

Gelukkig zijn deze pannenkoeken buiten gezond, ook nog eens hartstikke lekker. Gebruik in het bovenstaande recept ongeveer 75 gram havermout. Zo krijg je fantastische en stevige bananenpannenkoeken die perfect zijn als goed ontbijt.

Of neem ze mee naar je werk, kun je meteen uitsloven met je kookkunsten!

Kun je de pannenkoeken bewaren?

Ja. Dat kun je zeker. Laten we eens beginnen bij het beslag. Daar zitten natuurlijk bederfelijke ingrediënten zoals ei in. Je kunt het beslag daardoor maximaal 5 dagen (afgesloten) in de koelkast bewaren. Hetzelfde geldt voor de pannenkoekjes na het verhitten. Maar, als je ze invriest, dan kunnen ze tot wel 2 maanden bewaard worden in de vriezer. Zorg er alleen wel voor dat je op elk pannenkoekje een velletje bakpapier legt, als je ze op elkaar stapelt. Zo weet je zeker dat ze niet aan elkaar blijven plakken na het ontdooien.

Share on facebook
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Speciaal voor jou.

KokenKoken

Voeg je koptekst hier toe

Wat eten we vandaag?
1001 recepten voor elke dag