Ook een keer een recensie achtergelaten op Iens, Tripadvisor of Facebook na het bezoeken van een restaurant? Je bent niet de enige. Online reviews hebben impact. En iedereen denkt er verstand van te hebben. Jij ook? Dan is dit iets voor jou!

Zo word je een restaurantcriticus

Hilary Akers deelde haar lessen voor aspirant restaurantcritica al wekelijks in Het Financieel Dagblad. Die columns zijn nu gebundeld in het boekje Expert Aan Tafel. Een boek vol tips voor iedereen die het fijn vindt om zijn of haar mening te laten gelden.

Volgens Hilary barst het op het internet van de persoonlijke en nietszeggende recensies. En daar heeft niemand wat aan. Teksten als “Ik had mij zeer verheugd op deze lunch en alles (behalve de vriendelijke ontvangst) viel mij enorm tegen. Cijfer 5“, maken haar gek, zegt ze zelf.  Het woord heerlijk hoort dan ook niet in een recensie thuis.

Hoe het wél moet, volgens de schrijfster zelf, lees je in haar boek. Hilary weet er behoorlijk wat vanaf. De schrijfster is vinoloog, historicus en kok, ze werkt voor een tijdschrift over wijn en geeft kooklessen.

‘Koks zijn behaagzieke kunstenaars met een coke verslaving’

Toch vind ik haar behoorlijk streng voor de horeca en sommige ‘lessen’ betwijfel ik zelfs openlijk. Zo zijn koks zijn tegenwoordig ‘behaagzieke kunstenaars, die minstens een getatoeëerde arm dienen te hebben, als onderdeel van hun uniform‘. Misschien wel een beetje waar, maar deze arbeidsgroep wegzetten als ‘macho’s die thuis misschien miezerige mannetjes zijn, die zwichten voor reclameteksten als cool, modern, rauw en trendy‘, is onnodig en onwaar. En beledigend.

Ook de beschuldiging dat cocaïnegebruik wijdverbreid is vind ik lastig, vooral ook omdat er aan het einde van hetzelfde stukje tekst als één van de leermomenten wordt vermeld dat ‘niemand weet hoeveel koks verslaafd zijn.’

In het boek zitten ook fijne tips, waar je als normale restaurantbezoeker wat aan kunt hebben. Zo is een schone kok, met schone schoenen, een goed voorteken. En rokend personeel voor de deur een slecht teken. Sushi hoort op kamertemperatuur geserveerd te worden. En aan de hand van een gerecht kun je niet aflezen of er een man, of vrouw in de potten roert.

Proeven is een vak

Al met al een tof boekje, met handige en grappige tips. Hier en daar vliegt Hilary wat mij betreft uit de bocht. Ook kun je zelfs met dit boek achter je kiezen, gewoon niet tippen aan de vakmensen die recensies schrijven. Wat dat betreft lijkt Expert Aan Tafel meer een soort aanklacht op de huidige online recensiecultuur die heerst op Iens,Facebook en Tripadvisor. Recensies die kant, noch wal raken – en toch restaurants kunnen maken en/of breken. Met deze samengevoegde columns lijkt Hilary haar vak als professionele proever, zij het met een knipoog, veilig te willen stellen. En terecht.


Expert aan tafel 

Auteur | Hilary Akers 
Uitgever | Nijgh & Van Ditmar 
ISBN | 9789038805917

Koop ‘m hier

Expert aan tafel