Organiseer jij de Kerstborrel/nieuwjaarsborrel? Dit zijn de ultieme tips [guide]

Laura Lemmers
Laura Lemmers

Elk jaar het eind van een hectische periode en het begin van iets moois: de kerstborrel én de nieuwjaarsborrel. Dit jaar mag (of moet) jij ‘m regelen. En wij gaan je daarbij helpen. Dit is hoe je het doet.

toost-kerst-event-organiseren

 Met deze borrel-guide wordt jouw kerstborrel de leukste van allemaal! We hebben de belangrijkste do’s and dont’s op een rijtje gezet. Let’s borrel!

De ultieme kerst/nieuwjaarsborrel guide

Dit wordt dus de beste en leukste borrel van het jaar, zoveel is duidelijk. Maar laten we even eerlijk zijn. Soms is de borrel organiseren het laatste waar je zin in hebt. En soms hebben we er simpelweg geen tijd voor. 

Hoe gaan we dan knallend het nieuwe jaar in? De oplossing: WijnSpijs Wandelen natuurlijk! In januari zijn er bomvol leuke ingepland. 

Trommel je vrienden, collega’s of familie op, en ga erop uit! Zo heb je gegarandeerd de leukste borrel van het jaar, zonder enig gedoe. 

Maar goed, niet iedereen komt er zo makkelijk onderuit. Bovendien vind ik het nooit heel erg om te organiseren, en met deze tips al helemaal! Dit zijn ze!

1. Regel (ruim) op tijd de locatie

De locatie van de borrel is van cruciaal belang. Veel locaties gaan dicht rond de Kerst en Nieuwjaar. Bovendien plannen alle Nederlanders in dezelfde maand deze borrel, dus wees op tijd! De grootste zorg is dan al weg. 

Welke lokatie is het meest geschikt?

Dit hangt af van een paar zaken. De belangrijkste is de grote van de borrel. Wie komen er en wie verwacht je? Zorg dat je dus ook op tijd de uitnodigen verstuurd! Dit is belangrijk om op in te spelen. 

Grote groepen | Let hierbij altijd op parkeer mogelijkheden en het openbaar vervoer! 

Kleine groepen | Hoe dichter bij kantoor, hoe beter.  Maar ga niet voor de bedrijfskantine. Ja, het bespaart zeker als je geen groot budget hebt, maar met even zoeken vind je al snel leuke (ook goedkope) locaties om te huren!

 

Waarom de bedrijfskantine geen geschikte locatie is voor de kerst/nieuwjaarsborrel:

  • Deze plek is en ademt ‘werk’. Niet ‘gezellige, vrolijke, kerstige-borrel.’
  • De verlichte TL buizen hebben veel handige functies. Het creëren van een feestelijke sfeer is daar niet een van.
  • Muziek opties zijn schaars in de kantine. En van je macbook afspelen staat ook een beetje lullig. 
  •  Yes, wij kennen ze ook. De workaholics. Probeer die maar eens van hun computer weg te rukken wanneer die binnen handbereik is.
  • Mooie (warme) hapjes en genoeg kratten/flessen koud zitten wordt  lastig. 
  • Één woord: servies. Waar gaan we die vandaan halen? 
  • Wie gaat de boodschappen de trap op tillen?
  • En wie gaat het schoonmaken?

2. Geen muziek = geen feest

Muziek op je kerst evenement, maar zeker ook bij business events en intieme kerstborrels, is mega belangrijk. Natuurlijk kun je voor grotere evenementen een band of DJ huren, dat is altijd leuk. Begin hiermee ook ruim van te voren! 

Kleine borrels | Overbodig of geen budget om de muziek uit te besteden? Gebruik draadloze boxjes! De meeste van JBL zijn op elkaar aan te sluiten en geven flink wat power. Kijk ook even wie er al eentje heeft. Of koop deze, al vanaf 29 euro!

De muziek | Vraag de muziekkenners om een lekkere playlist, of kijk even bij de Spotify lijstjes. Scheelt jou weer tijd! Check dan wel even hoe lang ze duren. Je wilt niet vijf keer hetzelfde liedje horen. 

 

Zoek je nog inspiratie voor de feestdagen?

Hier vind je onze favoriete kerst voorgerechtenhoofdgerechten en nagerechten op een rijtje!

3. De kerstversiering: go big or go home

Een kerstborrel zonder versiering is gewoon een borrel. Ook leuk. Maar niet wat jij organiseert! Dit is dus niet iets wat je kunt overslaan.

Dit zijn de tips waar je je aan kunt houden:

  • Bedenk een thema. En een dresscode doet het ook altijd goed! Het is makkelijker om je aan een bepaalde richting te houden.
  • Lichtjes = een en al gezelligheid.
  • Maak hoekjes. Mensen vinden het nooit fijn om in een grote ruimte het middelpunt te zijn. 
  • Laat (de meeste) stoelen weg. Wanneer mensen staan, zijn ze actiever, beginnen eerder een gesprek of misschien zelfs een dansje. 
  • Als je drankjes en hapjes er ook prachtig uitzien doet dat een hoop voor de beleving!

4. Maak het jezelf niet te moeilijk: huur!

Er bestaan heel veel bedrijven die je geweldig kunnen bijstaan bij het organiseren van je borrel. Je hoeft echt niet alles te kopen. Denk aan servies, tafels, garderobes, en ook aankleding materiaal!

Ook hier: wees er op tijd bij!

Witte wijn

5. Eten en drinken 

Met hapjes en drankjes maak je je borrel compleet. Wanneer je echt uitpakt geef je collega’s en relaties iets om over te praten en onderscheidt je jouw evenement van de bitterballen en lauwe witte wijn partijtjes.

Laat lekker de boodschappen bezorgen door de appie, zo maak je het jezelf ook makkelijk. Zorg voor voldoende koude biertjes en wijn, en misschien een spetterende kerstcocktail? Champagne is ook altijd een goeie. Zorg natuurlijk dat je ook wat voor de alcoholvrije drinkers genoeg in huis hebt. 

 

6. Stuur die uitnodigingen op tijd!

Zeker bij grote events is dit natuurlijk een no-brainer, maar bij kleinere kerstborrels is dit ook een aanrader. 

Breng je gasten vast in de stemming en vertel vast iets over je thema (en de bijbehorende dresscode), de lokatie en waar mensen het beste kunnen parkeren. Of wat de beste OV route is. 

Vermeld de tijd, hoe lang het gaat duren, vraag alvast naar allergiën en zet je contact gegevens erbij. 

7. Een gezamenlijke toast

Wanneer je een moment inplant tijdens je borrel (neem de tijd even mee in de uitnodiging), weet je zeker dat iedereen rond dit tijdstip aanwezig zal zijn. 

Dit is ook het moment om eventuele cocktails en champagne uit te serveren voor een gezamenlijke toost. 

Het einde van de avond…

Nu staan er nog een paar dingen op je te wachten. Wil je iedereen nog wat meegeven voordat ze weggaan? Een goodiebag is altijd leuk. 

En dan nog de schoonmaak. Met een power team kun je dit natuurlijk zelf doen, maar overweeg echt om het uit te besteden. Dat heb je na dit organiseren wel verdiend! 

Heb je hier toch écht geen zin in?

WijnSpijs organiseert ‘Op Maat’ jouw kerstborrel of nieuwjaarsborrel. Gegarandeerd succes!

Neem hier contact op!

Deel dit artikel
Share on facebook
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email
En lees verder
KokenKoken

- flessenpost en meer

Schrijf je hier in

- 1001 recepten voor elke dag

Wat eten we vandaag?

TEST JE WIJNKENNIS!

Ben jij een winenoob of een supersomm?

Je ontdekt het hier!