Wijn. Je hebt het al voor een paar euro. Maar er zijn ook flessen met hetzelfde prijskaartje als de hypotheek van een klein huis. Waarom kost de ene fles vijf euro en de andere het tienvoudige?

De kosten van een fles wijn zijn grofweg in te delen in twee categorieën.

  • De kosten van het productieproces: het maken van de wijn.
  • De kosten voor verpakking en distributie.

Productieproces

Wijn kan uit verschillende hoeken komen. De coöperatieve wijnboeren, die de kosten van de faciliteiten, marketing en verkoop delen. Of van inkopers van druiven, die juist weer geen kosten maken aan het wijnbouwproces.

Deze eerste twee groepen maken minder kosten, waardoor de prijs van de wijn meestal lager uitvalt dan die van een landgoed. Een domaine maakt over het algemeen wel weer betere wijnen. Meestal besteden ze meer zorg aan de verschillende onderdelen van het productieproces. Dat is arbeidsintensiever en dus duurder. Daarbij komt dat de oplage vaak lager is.

Kosten van de druif

Hoeveel er betaalt moet worden voor druiven, ligt aan het arbeidsintensieve proces in de
wijngaard. Als de druivenstokken zijn aangeplant op steile hellingen en/of de druiven niet machinaal, maar met de hand geplukt moeten worden, gaat de prijs omhoog.
Ditzelfde principe geldt voor de kosten die komen kijken bij het maken van de wijn. De prijs wordt opgedreven door de keuze van apparatuur in de kelder en het wel, of juist niet, op hout laten rijpen van de wijn..

Dol op wijn? Ga mee WijnSpijs Wandelen in jouw lievelingstad!

Flessen wijn

U vraagt, wij draaien

Sommige wijnhuizen en regio’s kunnen puur vanwege hun naam al om hogere prijzen te vragen. Als een ‘merk’ erg gewild is – zoals ‘Barolo’ of ‘Margaux’ – schiet de prijs omhoog. Sommige jaren zijn al verkocht voordat de druiven geplukt zijn!

Grond

Niet elke stuk wijngaard is even duur. Waar de prijzen hoog zijn, moeten de druivenprijzen ook wel hoog genoeg zijn om de kosten te dekken. Nadeel van deze wisselwerking is weer, dat wanneer er hoge prijzen voor wijn gevraagd kunnen worden, de prijs voor de grond ook omhoog gaat. Voorbeelden hiervan zijn Champagne, Côte d’Or in de Bourgogne en Napa Valley in de Verenigde Staten.

En zo zijn er nog tal van factoren die een prijs kunnen drukken of juist omhoog kunnen gooien. Denk aan transport, verpakking, belastingen die verschillen per land en marketing.

Wijn vaten in wijnkelder

Het oog wil ook wat

Zo veel keuze in wijn, zo veel keuze in etiketten en kleuren wijn. Veel mensen die een wijntje willen scoren gaan voor het principe “Het oog wil ook wat.” Niets mis mee, maar het zegt natuurlijk niets over de wijn die je koopt. Producenten weten hoe het gros van de mensen kiest en dus besteden ze veel zorg aan het etiket, misschien wel meer dan aan de wijn. Weet jij veel.

Deze blog is geschreven door Wijndummy.