Soorten yoghurt: waarin verschillen ze, en waar gebruik je ze voor?

Of je het nu eet als ontbijt, als toetje of als gezond tussendoortje: yoghurt is innig verweven met ons doorsnee dieet. En als je wel eens een Midden-Oosterse maaltijd op tafel zet, zal je het ook regelmatig als basis voor sauzen en gerechten langs zien komen. Maar wat is yoghurt? Wat is het verschil tussen de soorten yoghurt in de supermarkt, en waar kun je ze voor gebruiken?

Om maar bij het begin te beginnen: yoghurt is een melkproduct. Het wordt gemaakt door melk op een gecontroleerde manier te verzuren. Dat gebeurt aan de hand van melkzuurbacteriën. De verschillen tussen yoghurt zitten hem in het precieze proces dat wordt gebruikt om de yoghurt te maken. Afhankelijk daarvan wordt de yoghurt bijvoorbeeld dikker of juist dunner, zuurder of milder – en dat maakt hem geschikt voor verschillende toepassingen.

Welke soorten yoghurt zijn er?

yoghurt

In grote lijnen kun je yoghurt opdelen in twee kampen: ‘roeryoghurt’ en ‘standyoghurt’. Roeryoghurt wordt tijdens het proces een aantal keer omgeroerd. Het resultaat is dat de yoghurt vloeibaar. Standyoghurt wordt met een wat hogere temperatuur gemaakt, en ‘rijpt’ nog na in het pak. Het resultaat is een veel dikkere yoghurt, die je door moet roeren voordat je hem kunt schenken.

Hollandse yoghurt

Gewone, Hollandse yoghurt is meestal roeryoghurt. Met deze yoghurt zijn we opgegroeid: het is vloeibaar en zit in een kartonnen pak. Van deze ‘gewone’ yoghurt heb je vervolgens drie soorten: mager, halfvol en vol. Dat heeft te maken met het vetpercentage dat de yoghurt bevat. Het verschil is trouwens niet zo groot als je zou denken:

  • Magere yoghurt bevat minder dan 1 procent vet;
  • Halfvolle yoghurt schommelt tussen de 1 en 3 procent vet;
  • Volle yoghurt bevat rond de 3 procent vet.
hollandse yoghurt

Op basis van dit schemaatje zou je misschien denken dat magere yoghurt gezonder is, maar dat is niet helemaal waar! Er zit weliswaar minder vet in magere yoghurt, maar ook minder linolzuur en andere gezonde stoffen.

Je merkt het verschil wel aan de smaak en aan de vloeibaarheid van de yoghurt. Magere yoghurt schenkt heel makkelijk en heeft vaak een uitgesproken zure smaak. Halfvolle en volle yoghurt zijn lobbiger en milder van smaak.

Roeryoghurt is bij uitstek geschikt om als basis te dienen voor een ontbijt of toetje. Het schenkt makkelijk en is relatief nat. Daardoor is het bijvoorbeeld heel geschikt om havermout in te laten weken. Voor koken is deze yoghurt een stuk minder geschikt: het schift bij verhitting, en is te dun om een goede saus van te maken.

Griekse yoghurt, Bulgaarse yoghurt en Turkse yoghurt

Naast de vloeibare yoghurt vind je tegenwoordig in de supermarkt veel exoten. In de regel zijn die veel dikker dan de gewone yoghurt uit pak, en kun je ze niet schenken. Griekse yoghurt is de meest bekende variant. Deze yoghurt is een stuk minder vochtig dan de yoghurt uit pak. Het resultaat is een yoghurt die veel dikker en vetter is dan zijn Hollandse tegenhanger. Het lijkt meer op het overigens ook oer-Hollandse hangop: yoghurt waar een groot gedeelte van het vocht uit onttrokken is.

griekse yoghurt

Griekse yoghurt leent zich perfect om mee te koken. De dikke, romige structuur doet het goed als basis voor sausjes, en je kunt deze yoghurt ook opwarmen zonder bang te zijn dat het begint te schiften. Dankzij het hoge vetpercentage (soms wel 10 procent!) is het een goede vervanger voor zure room, als je op zoek bent naar een wat mildere smaak.
Bulgaarse yoghurt lijkt op Griekse yoghurt, maar wordt op een heel andere manier gemaakt. Om deze yoghurt te maken wordt melk ingekookt en gemengd met melkpoeder. Bulgaarse yoghurt is wat minder vet dan Griekse yoghurt, en heeft een extreem zachte smaak. Erg geschikt voor mensen die absoluut niet houden van een zure yoghurtsmaak, en ook voor bereiding waarin je geen zure elementen wil proeven.

Turkse yoghurt, tot slot, lijkt meer te worden gebruikt als verzamelnaam voor verschillende soorten yoghurt. De ene Turkse yoghurt is de andere niet: sommige is net zo vet als Griekse yoghurt, andere bevat maar drie procent vet. Als je Turkse yoghurt koopt, moet je dus altijd goed kijken wat je in huis haalt.

Waarvoor gebruik je verschillende soorten yoghurt?

Uiteindelijk is de vraag welke yoghurt je waarvoor gebruikt natuurlijk een kwestie van smaak. Houd je van dikke en wat meer vette yoghurt bij het ontbijt, dan ontbijt je misschien het liefst met Griekse yoghurt; roept een recept om hele dunne knoflooksaus, dan is magere yoghurt prima bruikbaar. Maar in grote lijnen zit het zo:

  • Hollandse yoghurt: schenkyoghurt die het meest geschikt is voor bij ontbijt of toetje. Niet zo geschikt om mee te koken.
  • Griekse yoghurt, en aanverwanten: dikke yoghurt met een hoog vetpercentage. Geschikt om mee te koken, als vervanging van zure room in gerechten, of als basis voor (Midden-Oosterse) sauzen.
yoghurt

Die vuistregel moet genoeg zijn, de volgende keer dat je voor het yoghurtschap staat!