WijnSpijs heeft onderzoek gedaan onder de 1200 restaurants in Nederland en België met wie zij samen de WijnSpijs wandelingen verzorgden voor de horeca zijn deuren moest sluiten. Hieruit is gebleken dat 20% van de restaurateurs zich ernstige zorgen maken over het voortbestaan van hun zaak als gevolg van de coronacrisis.
De WijnSpijs wandelingen zijn verplaatst als gevolg van de aangescherpte corona maatregelen. WijnSpijs is gaan innoveren om het hoofd boven water te houden en heeft samen met andere culinaire stabiele familiebedrijven de WijnSpijs Academy ontwikkeld: een online platform voor wijn en spijs cursussen.
Jonge ondernemers in de kou
Eigenaar Justin Henzen (23) van Borrelbar PROOST! in Wageningen is een startende horecaondernemer. Justin heeft op 15 maart 2020 na twee dagen geopend te zijn geweest zijn deuren weer moeten sluiten vanwege de aangescherpte corona maatregelen. Justin ontvangt geen enkele steun van de overheid. Zijn eigen middelen raken op en als de overheid niet met steun voor starters komt, valt voor Justin het doek.
Wouter Dijkstra, eigenaar van WijnSpijs, geeft zijn mening: “de overheid laat jonge startende ondernemers als Justin in de kou staan. Dat kan niet de strekking zijn van de steunpakketten. Jonge mensen die het lef hebben te ondernemen moeten juist gestimuleerd worden. Het afwentelen van de kosten van deze crisis op deze jonge ondernemer is onbegrijpelijk. Een overheid die nalaat een fatsoenlijk steunbeleid voor starters te ontwikkelen faalt. Ook snappen we niet waarom Koninklijke Horeca Nederland niet veel eerder aan de bel heeft getrokken om deze ondernemende starters te steunen”.
''Jonge mensen die het lef hebben om te ondernemen moeten juist gestimuleerd worden.''- WOUTER DIJKSTRA
Horeca betaalt de rekening
Rob Lagendijk, business developer bij WijnSpijs, geeft aan dat “de focus en aandacht voor de pijn van deze crisis te veel ligt ligt bij de detailhandel. De retail is pas drie weken dicht en heeft haar zakken nog kunnen vullen tijdens een onbegrijpelijk evenement in coronatijd: Black Friday. De horeca lobby lijkt het beduidend slechter te doen dan de retail lobby: de horeca krijgt steeds de rekening gepresenteerd en dat moet stoppen.”